Fogmaker-palosammutusjärjestelmä

Korkeapaineella tuotettu vesisumu on ylivoimaisesti paras menetelmä, jonka avulla moottoritilassa syttynyt tulipalo voidaan sammuttaa. Erikoissuuttimilla ja korkealla paineella synnytetty vesisumu sisältää mikropisaroita, joiden koko on keskimäärin 50 μm. Vertailun vuoksi voidaan mainita, että halkaisijaltaan 1 mm:n suuruiseen pisaraan mahtuu 8 000 tällaista pisaraa!

Fogmaker on kehittänyt menetelmän joka iskee kaikkiin palokolmion osiin

1 Lämpö

Höyrystymisprosessin yhteydessä vesisumu jäähdyttää savukaasut ja moottoritilassa olevat kuumat esineet. Yhden vesigramman
lämmittämiseen yhdeksi celsiusasteeksi kuluu yksi kalori, kun taas saman määrän muuttamiseen nolla-asteesta höyryksi kuluu 540 kertaa enemmän energiaa. Tehokas jäähdytys nopeuttaa sammutusta ja vähentää palon uudelleen syttymisen riskiä.

2 Happi

Pienet vesipisarat höyrystyvät välittömästi joutuessaan kosketuksiin lämmön kanssa. Yksi vesilitra muodostaa höyrystyessään 1 700 litraa vesihöyryä. Höyry nostaa ilman vesipitoisuutta ja estää palopesäkkeen hapensaannin.

3 Polttoaine

Vesihöyryn sisältämä lisäaine muodostaa lisäksi tukahduttavan kalvon palavien öljytuotteiden päälle.

Ainutlaatuinen jäähdytysteho – lämpötila laskee 10 sekunnissa 734 °C:eella!

Sammutustesti kuvitteellisessa moottoritilassa, jonka tilavuus on 2,5 m³. Palolähteen muodostavat dieselillä täytetyt neljä säiliötä, jotka ovat kooltaan 20 x 40 cm.Dieselsuihku, jonka virtaama on 1 litra minuutissa, suunnataan moottoriin 5 barin paineella.Lämpöteho on noin 1 600 kW. Kuvat on otettu 2 sekunnin välein. Koko vaiheen eli 10 sekunnin aikana käytetään noin 7 dl sammutusnestettä.

Fogmaker-sammutusjärjestelmä

  • Jäähdyttävä ja tukahduttava vesisumu, 100 bar
  • Palon jälkeisen siivouksen tarve vähenee
  • Ympäristöystävällinen
  • Alhaiset huoltokustannukset
  • Toimii ilman virtalähdettä
  • Patentoitu korkeapainetekniikka
  • Vaaraton ihmisille, koneille ja ympäristölle
  • Anodisoitu säiliö, korroosiosuojattu vaativiin ympäristöihin
  • CE-merkintä direktiivin PED 97/23/EY mukaisesti
  • Hyväksymä Bureau Veritas, Ruotsin Fire Protection Association (SSP 128) FIA, Kansainvälinen Motor Sport Association, DEKRA, P-merkitty SP (Technical Research Institute of Ruotsi) ja paljon muuta